Průchod studijním plánem
PdF BVZ3Shp Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Health Education
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-VZ3S Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-VZ3S Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahBakalářská státní zkouška z pedagogiky a psychologie se koná formou písemného testu s 40 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 45 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
Předměty bakalářské státní zkoušky z výchovy ke zdraví vycházejí z pilířových disciplín výchovy ke zdraví. Státní zkouška z výchovy ke zdraví se skládá z části biomedicínské a části psychosociální. V každé části státní zkoušky si student vylosuje jeden tematický okruh a odpovídá na dílčí otázky uvedené ve vylosovaných okruzích. Tematické okruhy státní zkoušky z výchovy ke zdraví jsou zveřejněny na stránkách katedry tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíRámcové tematické okruhy bakalářských prací v programu Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání:
Strategie zvládání zátěžových situací;
Prevence závislostního chování;
Prevence obezity;
Výživa a výživový režim dětí;
Pohybová aktivita a pohybový režim dětí;
Prevence poruch příjmu potravy;
Problematika osobního bezpečí dětí a dospívajících;
Novodobé sociálně patologické jevy a jejich prevence;
Životní styl dětí a dospívajících – rizikové a protektivní faktory;
Zdraví v kontextu rodiny.
Obhájené bakalářské práce:
ALSCHEROVÁ, Jana. Adopce očima adoptovaných [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/bfurc/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Alice PROKOPOVÁ.
BOĎOVÁ, S. Konzumácia ovocia a zeleniny u detí a ich preferencie [online]. Brno, 2020 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/ivkhl/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce MUŽÍKOVÁ, L.
CÍK, Lukáš. Netolismus očima žáků druhého stupně ZŠ [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/gqg4m/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Dana DLOUHÁ.
ČÍŽ, Dominik. Deskriptivní analýza projektovaného kurikula výchovy ke zdraví nižšího sekundárního vzdělávání v USA [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hyns0/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr VLČEK.
HLADKÁ, H. Hygiena dutiny ústní u žáků druhého stupně vybraných základních škol [online]. Brno, 2020 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/mhj5r/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce ADÁMKOVÁ, L.
JANOUŠKOVÁ, L. Problematika obezity u dětí staršího školního věku [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/wdebf/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce MUŽÍKOVÁ, L.
KOLONDROVÁ, R. Plýtvání potravinami v domácnostech [online]. Brno, 2020 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/vtylb/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce SLANÁ REISSMANNOVÁ, J.
KOUBA, O. Sonda do užívání doplňků stravy u dospívajících návštěvníků posiloven [online]. Brno, 2020 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/r05qp/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce MUŽÍKOVÁ, L.
KOŽNAROVÁ, Zuzana. Život s atopickým ekzémem [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hq0wt/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
MATOUŠKOVÁ, Kristýna. Péče o zdraví plodu a novorozence – informovanost a zkušenost prvorodiček [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/rq5ht/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jitka SLANÁ REISSMANNOVÁ.
PIKARTOVÁ, V. Teenager a fast food [online]. Brno, 2017 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/z08ls/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce MUŽÍKOVÁ, L.
STRAŠÁKOVÁ, I. Jak známe a rozumíme výživovým doporučením [online]. Brno, 2021 [cit. 2022-02-04]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/ovvnk/. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce MUŽÍKOVÁ, L.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6118 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6119 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6120 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (P+PV 55 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VZB11 | Biologie člověka a základy zdravovědy | zk | 6 | 1 | P |
PdF:VZB12 | Základy první pomoci | k | 3 | 1 | P |
PdF:VZB13 | Propedeutika výchovy ke zdraví | k | 4 | 1 | P |
PdF:VZB22 | Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví | k | 3 | 2 | P |
PdF:VZB31 | Zdravotně preventivní pohybové aktivity | z | 2 | 3 | P |
PdF:VZB32 | Zátěž, trauma a krize v životě člověka | k | 2 | 3 | P |
PdF:VZB33 | Reprodukční zdraví | zk | 5 | 2 | P |
PdF:VZB41 | Environmentální výchova | k | 5 | 4 | P |
PdF:VZB42 | Psychologie zdraví | k | 2 | 4 | P |
PdF:VZB43 | Výživa člověka | zk | 6 | 3 | P |
PdF:VZB52 | Genetika a zdraví | k | 3 | 4 | P |
PdF:VZB53 | Návykové chování a závislost | k | 3 | 5 | P |
PdF:VZB54 | Základy psychopatologie | zk | 5 | 5 | P |
PdF:VZB61 | Ochrana člověka za mimořádných událostí | k | 3 | 5 | P |
PdF:VZB62 | Aktuální témata podpory zdraví | k | 3 | 6 | P |
PdF:VZB99 | Internacionalizace ve výchově ke zdraví | z | - | - | - |
55 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Uvedený předmět je pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VZB44 | Prevence chronických neinfekčních chorob | zk | 6 | 4 | - |
6 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VZB55 | Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví | zk | 5 | 6 | P |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6085 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6086 | Asistentská praxe - doučování 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6084 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 | z | 2 | 5 | P |
14 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:TZ_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
PdF:TZ_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:TZ_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
8 kreditů |