Průchod studijním plánem
navazující prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-EVU_ Učitelství estetické výchovy pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška z učitelství estetické výchovy pro střední školy sestává z (1) písemného testu z pedagogických a psychologických disciplín, pokud již nebyl uskutečněn na druhém oboru, a z (2) prezentace praktického metodického úkolu z estetické výchovy, který je zadán týden před zkouškou. Diplomant musí osvědčit spolehlivou praktickou orientaci v oblasti učitelství estetické výchovy pro střední školy a prokázat schopnost samostatného tvůrčího uvažování v oblasti didaktiky předmětu.
Zadaný praktický úkol je třeba samostatně prezentovat ve formě desetiminutového konferenčního příspěvku, v němž diplomant řeší konkrétní situaci ve světle poznatků z estetické výchovy a jejích koncepcí, obecné pedagogiky, alternativní pedagogiky, psychologie, obecné estetiky, filozofie a dílčích jednotlivých uměnověd. Prezentace musí být během daných deseti minut komplexní, nelze pouze nesouvisle hovořit k věci. Delší prezentace nebude umožněna. Prezentovat lze spatra nebo z připravených poznámek (desetiminutová prezentace odpovídá zhruba třem normostranám textu). Po prezentaci následuje prostor pro dotazy zkušební komise a diskurs.
Prezentace by měla zohledňovat kupříkladu tyto aspekty a reálie (dle situace, nikoliv nutně všechny):
historie pojetí estetické výchovy
cíle, obsah, metody, hodnocení a další didaktické aspekty výuky EV
tvorba školních vzdělávacích programů předmětu EV
možnosti zavádění a vedení zájmových školních, případně mimoškolních aktivit
současná praxe v ČR a ve světě
přínos i rizika rozličných aspektů mediální komunikace a populární kultury
využití potenciálu zadaného sídla, konkrétně např. existující institucionální báze v oblasti umění a komunikace
možná osvěta a interakce s rodiči, širokou veřejností v místě, případně v rámci komunit v internetových sociálních sítích
možná spolupráce institucí v místě i jinde
současná legislativa, vyhlášky a strategické materiály státní správy a samosprávy
Doporučený průchod studijním plánem
Oborové povinné předměty a praxe (32 kr.)
Pedagogická praxe zahrnuje činnosti směřující k získání pedagogické zralosti v rozsahu odpovídajícím zisku 14 kreditů (časová zátěž celkem celkem 420 hodin) a je rozdělena do dvou předmětů. Praxi I. (UEV_01a, 4 kr.) a III. (UEV_01b, 10 kr.) je třeba absolvovat v podzimním semestru v 1. a 3. semestru studia.
Základní oborová didaktika (UEV_04 a UEV_09) je povinná, další specializované předměty spadající pod didaktiku oboru jsou v povinně volitelných předmětech (kódy UEV...).
Základní oborový předmět (UEV_24) má povinný první semestr, zatímco jeho druhý semestr (UEV_25) a další oborové předměty jsou v povinně volitelných předmětech v sekci Formující oborové předměty.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:UEV_01a | Pedagogická praxe I. | z | 4 | 1 | P |
FF:UEV_01b | Pedagogická praxe III. | z | 10 | 3 | P |
FF:UEV_04 | Didaktika estetické výchovy I. | zk | 6 | 1 | Z |
FF:UEV_09 | Didaktika estetické výchovy II. | zk | 6 | 2 | Z |
FF:UEV_24 | Vybrané problémy estetiky I. | k | 6 | 1 | Z |
32 kreditů |
Povinně volitelné předměty (alespoň 8 kr.)
Dílčí oborové didaktiky
Vhodné zejména pro studenty, kteří chtějí být připraveni i k výuce tradičně pojaté estetické výchovy.
Průřezová témata
Tematické okruhy průřezových témat pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Estetická výchova je pro většinu z nich důležitou platformou, proto se některým z nich mohou zájemci věnovat cíleně a do hloubky. Více na http://www.nuv.cz/folder/285/
Specializace a trendy v estetické výchově
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:UEV_11 | Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova | k | 4 | 3 | P |
FF:UEV_12 | Diskusní seminář: Jak učit estetickou výchovu | z | 3 | 1 | P |
FF:UEV_13 | Dramatická výchova pro učitele estetické výchovy I. | k | 3 | 1 | P |
FF:UEV_14 | Dramatická výchova pro učitele estetické výchovy II. | k | 3 | 2 | P |
FF:UEV_17 | Hra jako didaktický prostředek hudebněvýchovného procesu | k | 3 | 3 | P |
FF:UEV_18 | Zážitková pedagogika a prožitková terapie | k | 3 | 1 | P |
FF:UEV_21 | Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova - rozšiřující, plánovací | k | 3 | 4 | P |
FF:UEV_23 | Kulturní andragogika | zk | 4 | 2 | P |
FF:UEV_25 | Vybrané problémy estetiky II. | zk | 6 | 4 | P |
FF:UEV_26 | Práce s Orffovými nástroji a didaktika hudebních činností | k | 2 | 3 | P |
FF:UEV_27 | Mimoškolní estetická výchova | k | 3 | 4 | P |
FF:UEV_28 | Mentoring a jeho role ve škole | k | 3 | 4 | P |
FF:UEV_29 | Výjezdní seminář - estetická výchova | z | 2 | 4 | P |
42 kreditů |
Formující oborové předměty
Z množiny povinně volitelných předmětů ve všech blocích student přednostně vybírá ty s oborovým kódem UEV.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:ARTS003 | K aktuálním otázkám současné kultury, především hudby a divadla | k | 5 | - | - |
FF:HV_01a | Úvod do hudební vědy | zk | 3 | - | - |
FF:HV_01b | Hudební historiografie | zk | 5 | - | - |
FF:HV_04 | Hudební nauka | k | 2 | - | - |
FF:HV_05a | Harmonie I. | k | 2 | - | - |
FF:HV_06 | Kontrapunkt | k | 3 | - | - |
FF:HV_07 | Hudební akustika | k | 3 | - | - |
FF:HV_08 | Intonace | k | 1 | - | - |
FF:HV_09 | Sluchová analýza | k | 1 | - | - |
FF:HV_103 | Metodologie hudební vědy | zk | 6 | - | - |
FF:HV_105b | Muzikologická exkurze | z | 2 | - | - |
FF:HV_15a | Collegium musicum - smíšený sbor | k | 4 | - | - |
FF:HV_15b | Collegium musicum - mužský sbor | k | 4 | - | - |
FF:HV_15c | Collegium musicum - orchestr | k | 4 | - | - |
FF:HV_15d | Collegium musicum - komorní sbor | k | 4 | - | - |
FF:HV_15e | Collegium musicum - klavír pro muzikology | k | 4 | - | - |
FF:HV_22 | Hudební formy | zk | 4 | - | - |
FF:HV_307 | Česká hudební kultura 1945 - 1972 | k | 3 | - | - |
FF:HV_49 | Ruská opera 19.a 20. století | k | 3 | - | - |
FF:HV_54 | Dějiny hudební teorie | zk | 5 | - | - |
FF:HV_553 | Četba textů k hudební estetice a teorii | z | 5 | - | - |
FF:HV_57 | Česká hudební terminologie 14. - 19. století | k | 5 | - | - |
FF:HV_62 | Opera - syntéza žánrů | k | 3 | - | - |
FF:HV_700a | Hudebně lexikografický seminář I. | z | 3 | - | - |
FF:HV_700b | Hudebně lexikografický seminář II. | z | 3 | - | - |
FF:HV_702a | Teorie a dějiny rockové hudby I. | k | 3 | - | - |
FF:HV_702b | Teorie a dějiny rockové hudby II. | k | 3 | - | - |
FF:HV_704a | Vokální praktikum - od chorálu k renesanci I. | z | 3 | - | - |
FF:HV_704b | Vokální praktikum - od chorálu k renesanci II. | z | 3 | - | - |
FF:HV_705 | Vítězslav Novák a jeho škola | k | 3 | - | - |
FF:HV_707 | Od opery k musicalu | k | 3 | - | - |
FF:HV_714a | Alois Hába a jeho škola | zk | 5 | - | - |
FF:HV_719a | Úvod do studia world music I. | k | 3 | - | - |
FF:HV_719b | Úvod do studia world music II. | k | 3 | - | - |
FF:HV_728 | Hudebně dramatická tvorba L. Janáčka | k | 5 | - | - |
FF:HV_732 | Operní dramaturgie | k | 3 | - | - |
FF:HV_739 | Úvod do hudební sémiotiky | zk | 5 | 4 | P |
FF:HV_741a | Teorie a dějiny populární hudby I. | k | 3 | - | - |
FF:HV_741b | Teorie a dějiny populární hudby II. | k | 3 | - | - |
FF:HV_749 | Hudba a liturgie | k | 3 | - | - |
FF:HV_755 | Kapitoly z hudební estetiky | zk | 4 | 3 | P |
FF:HV_785 | Ferruccio Busoni | k | 5 | - | - |
FF:HV_806a | Dějiny hudby: 20. století A | k | 3 | - | - |
FF:HV_806b | Dějiny hudby: 20. století - poslechový seminář | k | - | - | - |
FF:HV_807 | Hudba v českých dějinách do konce 18. století | zk | 4 | - | - |
FF:HV_807a | Hudba v českých dějinách - poslechový seminář | k | 1 | - | - |
FF:HV_808 | Hudba v českých dějinách (19. a 20. století) | zk | 3+1 | - | - |
FF:HV_808a | Hudba v českých dějinách II - poslechový seminář | k | 1 | - | - |
FF:HV_811 | Centrum a periferie - proměny hudebního provozu v 15.-17. století | k | 5 | - | - |
FF:HV_812 | Vokálně instrumentální formy vrcholného baroka | k | 5 | - | - |
FF:HV_95a | Seminář hudební estetiky a teorie I. | z | 3 | 3 | P |
FF:HV_98a | Seminář "Život a dílo Leoše Janáčka" I. | z | 3 | - | - |
FF:MVKU_04 | Umění v současné společnosti (mimořádné přednášky) | k | 4 | - | - |
FF:MVK_06 | Kulturní politika | k | 3 | - | - |
FF:MVK_13 | Autorské právo pro management kultury | z | 3 | - | - |
FF:MVK_14 | Marketingová komunikace I. | z | 3 | - | - |
FF:MVK_15 | Marketingová komunikace II. | k | 4 | - | - |
FF:MVK_21 | Infrastruktura umění -provoz umění a jeho podmínky | k | 4 | - | - |
FF:MVK_22 | Infrastruktura umění - hodnocení uměleckých procesů a jejich dopadů z hlediska managmentu. | k | 4 | - | - |
FF:MVK_23 | Sociologický výzkum v umění a kultuře | k | 4 | - | - |
FF:MVK_25 | Kapitoly z dějin kulturních institucí | k | 3 | - | - |
FF:mvk_28 | Kulturní krajina | k | 3 | - | - |
FF:MVKU_05 | Metody, systémy a organizace uměleckého provozu | k | 4 | - | - |
FF:SUS_08 | Seminář kritiky a kulturní publicistiky | k | 4 | 4 | P |
FF:SUS_122 | Kulturní historie českých zemí v letech 1890-1938 | k | 4 | - | - |
FF:SUS_127 | Středoevropská kavárna - zastavárna času nebo horká postel revoluce? | k | 4 | - | - |
FF:SUS_129 | Gentleman-fikce nebo reálný společenský typ? České společenské a umělecké časopisy let 1890-1938 | k | 3 | - | - |
FF:SUS_132a | Kulturní historie pro uměnovědná studia I. | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUS_132b | Kulturní historie pro uměnovědná studia II. | zk | 4 | - | - |
FF:SUS_133 | Reprezentace šlechty - kultura a umění ve střední Evropě 18. století | k | 4 | - | - |
FF:SUS_136 | Ut pictura poesis - propojování výtvarného umění a literatury | k | 4 | - | - |
FF:SUS_140 | Kulturní dějiny Brna v době Rakouska - Uherska a první republiky | k | 4 | - | - |
FF:SUS_151a | Osobnosti českého a světového designu I. | k | 3 | - | - |
FF:SUS_151b | Osobnosti českého a světového designu II. | k | 3 | - | - |
FF:SUS_178 | Zahradní architektura a krajinářská tvorba | k | 4 | - | - |
FF:SUS_182 | Kulturní antropologie | k | 3 | 2 | P |
FF:SUS_183 | Falešné uskutečňování umění: plakát a reklamní grafika do poloviny 20. století | k | 3 | - | - |
FF:SUS_184 | Reklama jako kulturní fenomén druhé poloviny 20. století | k | 3 | - | - |
FF:SUS_191 | Kapitoly z dějin uměleckého řemesla | zk | 4 | - | - |
FF:SUS_192 | Kapitoly z dějin užitého umění a designu | zk | 4 | - | - |
FF:SUS_40 | Uměnovědný biograf I. | zk | 4 | - | - |
FF:SUS_41 | Uměnovědný biograf II. | zk | 4 | - | - |
FF:SUS_43 | Kapitoly z dějin hudby I. | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUS_44 | Kapitoly z dějin hudby II. | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUS_45 | Kapitoly z dějin umění I. | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUS_46 | Kapitoly z dějin umění II. | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUS_47 | Kapitoly z dějin divadla I. | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUS_48 | Kapitoly z dějin divadla II. | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUS_49 | Kapitoly z dějin filmu I. | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUS_50 | Kapitoly z dějin filmu II. | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUS_55 | Kapitoly z dějin estetiky | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUS_56 | Úvod do estetiky a obecné teorie umění | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUS_57 | Kapitoly z dějin světové jazzové hudby | k | 3 | - | - |
FF:SUS_58 | Výtvarná kultura secese | k | 3 | - | - |
FF:SUS_60a | Znamení zrodu: kapitoly o českém obrození I. | k | 3 | 3 | P |
FF:SUS_60b | Znamení zrodu: kapitoly o českém obrození II. | k | 3 | 2 | P |
FF:SUS_61 | Kapitoly z dějin české jazzové hudby | k | 3 | - | - |
FF:SUS_66 | Romantika a její dědicové | k | 4 | - | - |
FF:SUS_68 | Co postmoderna je - a co není | k | 3 | - | - |
FF:SUS_70 | Sociologie umění | zk | 4 | 3 | P |
FF:SUS_81 | Středoevropská centra výtvarné kultury v 19. a 20. století | k | 3 | - | - |
FF:SUS_82 | Výtvarná kultura Brna I. | k | 4 | - | - |
FF:SUS_92 | Prerafaelité | k | 3 | - | - |
FF:SUS_94 | Výtvarná kultura Brna II. | k | 4 | - | - |
FF:SUS_95 | Exkurze po uměleckých památkách | z | 2 | 1 | P |
FF:SUS_98 | Proměny současného výtvarného umění I. | k | 3 | - | - |
FF:SUS_99 | Proměny současného výtvarného umění II. | k | 3 | - | - |
FF:TIM_BM_005 | Documents of Presence and Experience I. Process and Structure | z | 5 | - | - |
FF:TIM_BM_011 | Art & Cybernetics | z | 5 | - | - |
FF:TIM_B_001 | Úvod do studia interaktivních médií I | zk | 5 | 1 | P |
FF:TIM_B_002 | Úvod do studia interaktivních médií II | zk | 5 | 2 | P |
FF:TIM_B_005 | Kyberkultura | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_B_006 | Vizuální kultura | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_B_009 | Kánon umění nových médií. The best of new media art I | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_B_010 | Kánon umění nových médií. The best of new media art II | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_B_011 | New Media Art I | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_B_012 | New Media Art II | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_B_013 | Estetické teorie multimédií a synestézie I | zk | 5 | 1 | P |
FF:TIM_B_014 | Estetické teorie multimédií a synestézie II | zk | 5 | 2 | P |
FF:TIM_B_019 | Vizuální kompozice v čase I | z | 3 | - | - |
FF:TIM_B_020 | Vizuální kompozice v čase II | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_021 | Filmology. Jazyk filmu a nová média I | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_022 | Filmology. Jazyk filmu a nová média II | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_023 | Videology. Umění pohyblivých obrazů I | z | 3 | - | - |
FF:TIM_B_024 | Videology. Umění pohyblivých obrazů II | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_031 | Artificial Life Art | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_033 | Artgorithms: Algoritmické umění – teorie | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_035 | Mezní druhy umění: česká a slovenská scéna | z | 3 | - | - |
FF:TIM_B_036 | Vysvobození zvuku z pout hudby | z | 3 | - | - |
FF:TIM_B_037 | Metody studia audiokultur: teorie a praxe | z | 3 | - | - |
FF:TIM_B_038 | Umělecký a filozofický odkaz M. Duchampa a J. Cage | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_B_039 | Média a jejich praxe | z | 3 | - | - |
FF:TIM_B_041 | Public Relations – teorie pro praxi | z | 3 | - | - |
FF:TIM_BM_013 | Sound Poetry | z | 5 | - | - |
FF:TIM_M_001 | Od elektronické hudby k live coding performance I | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_M_002 | Od elektronické hudby k live coding performance II | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_M_003 | New Media Art Obsessions I | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_M_004 | New Media Art Obsessions II | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_M_005 | Sociální teorie nových médií | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_M_010 | Názorová publicistika | z | 4 | - | - |
FF:TIM_M_011 | Softwarové prototypování audiovizuálního díla I | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_012 | Softwarové prototypování audiovizuálního díla II | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_M_013 | Záznam–partitura–instrukce | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_014 | Počítačová hudba | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_015 | Počítačová hudba–praxe | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_016 | Software Art | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_M_017 | Kurátorství: příběh profese | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_018 | Kurátorství: společenské souvislosti a praktické aspekty | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_019 | Nová média v galerii | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_021 | Novodobé interpretační přístupy k uměleckému dílu I | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_M_022 | Novodobé interpretační přístupy k uměleckému dílu II | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_M_023 | Analýza performativity | z | 3 | - | - |
FF:TIM_M_024 | Teorie performativity | z | 3 | - | - |
564 kreditů |