FF FBPGpDT Digitální technologie ve vzdělávání
Název anglicky: Digital Technologies in Education
bakalářský prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FF B-PG_ Pedagogika

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí – obhajoby písemné bakalářské práce a ústní části zkoušky.
    Bakalářskou prací studenti prokazují schopnost samostatně vyhledat a využívat při zpracování tématu českou i cizojazyčnou literaturu, dále prokazují znalost i schopnost užívat odbornou terminologii a současně vyjadřují vlastní postoj k tématu podložený argumenty. Studenti musí rovněž prokázat schopnost porozumět realizovaným výzkumům, prezentovat metodologické uvažování a schopnost srozumitelně, smysluplně a přehledně prezentovat výsledky výzkumů.
    V neposlední řadě studenti demonstrují porozumění existujícímu modelovému projektu nebo vytváří modelový projekt realizovatelný v pedagogické praxi.

    Studenti si vybírají ze dvou základních typů diplomové práce:
    1) teoreticko-empirická práce obsahující výzkumnou sondu (výzkumná sonda je typem drobnějšího empirického šetření, přičemž může mít kvantitativní či kvalitativní charakter, případně charakter historické výzkumné sondy);
    2) teoreticko-aplikační práce (obsahuje modelový projekt směřující k využití v pedagogické praxi).
    Podrobnější informace jsou uvedeny ve Standardu pro písemné práce k bakalářské státní zkoušce na Ústavu pedagogických věd FF MU, viz http://pedagogika.phil.muni.cz/studium/bakalarska-prace.

    Ústní část zkoušky probíhá podle okruhů otázek, které jsou strukturovány do čtyř částí:
    1. Teoretické základy pedagogických věd
    2. Výchovně vzdělávací procesy a metodologie pedagogických věd
    3. Digitální technologie ve vzdělávání
    4. E-portfolio studenta.

    Okruhy otázek i jednotlivé otázky jsou odvozeny z výstupů z učení celého programu, ale i z výstupů z učení povinných a povinně volitelných předmětů.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních prací:

    Mediální obraz digitálních technologií ve vzdělávání ve vybraných médiích v ČR
    Mobilní technologie ve škole pohledem médií
    ICT jako nástroj pro překonání digitální propasti
    Začínající učitel a ICT na střední škole
    Metoda eye-tracking v pedagogickém výzkumu.
    Digitální technologie a jejich využívání v současné české škole.
    YouTube jako opora studentů při studiu na středních školách

    Témata obhájených prací:

    Učení v rodině z pohledu generace dětí
    archiv: http://is.muni.cz/th/350246/ff_b/
    Obraz oblíbeného učitele. Cesta od pojmu k realitě
    archiv: http://is.muni.cz/th/362499/ff_b/
    Komunikace v mateřské škole typu Montessori
    archiv: http://is.muni.cz/th/382711/ff_b/
    Klíčové problémy začínajících učitelů základních škol v ČR
    archiv: http://is.muni.cz/th/402367/ff_b/
    Environmentální výchova v programové nabídce SVČ
    archiv: http://is.muni.cz/th/415599/ff_b/
    Motivace a bariéry seniora při vstupu do počítačového kurzu
    archiv: http://is.muni.cz/th/351094/ff_b_a3/
    Humor ve výukové komunikaci
    archiv: http://is.muni.cz/th/418759/ff_b/
    Přechod žáků z málotřídní na úplnou školu z pohledu rodičů
    archiv: http://is.muni.cz/th/406820/ff_b/
    Prestiž učitelského povolání v České republice
    archiv: http://is.muni.cz/th/399396/ff_b/

Doporučený průchod studijním plánem

Společná část (120kr.)

Společný univerzitní základ (15 kr.)

K úspěšnému zakončení studia student v bakalářských studijních programech získá 15 kr. z předmětů tzv. Společného univerzitního základu. Mezi tyto kredity se počítají 2 kredity z předmětů sportovních aktivit (TV), 4 kredity za cizí jazyk, a 9 kreditů za předměty společensko-vědního či přírodovědného základu – tzv. CORE předmětů. Aktuální nabídka CORE předmětů je k dispozici ZDE.

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PGB001Klíčová témata dějin školství a pedagogiky J. Zounekzk 2/0/06 1Z
FF:PGB002Obecná pedagogika M. Polzk 2/0/06 1Z
FF:PGB003Pedagogické teorie M. Polzk 2/0/06 2Z
FF:PGB004Alternativní pohledy na školu R. Švaříčekzk 2/0/06 2Z
FF:PGB005Základy sociologie K. Šeďovázk 2/0/06 3P
FF:PGB006Sociology of Education K. Šeďovázk 1/1/06 4Z
FF:PGB007Základy psychologie B. Lazarovázk 0/0/06 1P
FF:PGB008Pedagogická psychologie B. Lazarovázk 1/1/06 2P
FF:PGB009Didaktika Z. Šalamounovázk 1/1/06 4Z
FF:PGB010Úvod do pedagogického výzkumu P. Hlaďozk 1/1/06 3Z
FF:PGB011Metody a techniky pedagogického výzkumu P. Hlaďozk 1/1/06 4Z
FF:PGB012Ročníková práce M. Sedláčekz 0/2/0 individuální konzultace.8 3P
FF:PGB013Právo J. Harvánekzk 1/1/06 5P
FF:PGB201Státní závěrečná zkouška bakalářská J. ZounekSZk 0/0/0- 6P
FF:PGB202Bakalářská diplomová práce J. Zounekz 0/0/0- 6P
80 kreditů

Bakalářská práce (min. 10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PGB014Seminář k bakalářské diplomové práci J. Zounekz 0/2/010 6P
10 kreditů

Povinně-volitelné předměty

Student musí získat minimálně 15 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PGB101Environmentální výchova K. Brücknerováz 1/1/04 4P
FF:PGB103Dějiny českého školství a pedagogiky J. Zounekz 1/1/04 4P
FF:PGB105Sociální pedagogika D. Knotováz 1/1/04 1P
FF:PGB106Pedagogická komunikace K. Šeďováz 1/1/04 4P
FF:PGB107Filozofie pedagogických a sociálních věd R. Švaříčekz 0/2/04 3P
FF:PGB108Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů P. Novotnýz 1/1/04 2P
FF:PGB109Sociální psychologie B. Lazarováz 1/1/04 2P
FF:PGB110Pedagogika rodiny M. Rabušicováz 1/1/04 4P
FF:PGB111Pedagogická diagnostika P. Hlaďoz 1/1/04 4P
FF:PGB112Pedagogika volného času D. Knotováz 1/1/0 expedice.8 4P
FF:PGB113Předškolní pedagogika M. Rabušicováz 1/1/04 4P
FF:PGB114Pedagogika na Wikipedii J. Zounekz 1/1/04 5P
FF:PGB115Dramatická výchova M. Rabušicováz 0/2/04 5P
FF:PGB118Dílna prezentace J. Zounekz 0/2/04 3P
FF:PGB119Seminář k pedagogickému výzkumu: Analýza a vizualizace dat ve vzdělávání M. Sedláčekz 1/1/04 5P
FF:PGB120Seminář k pedagogickému výzkumu: Základy analýzy kvantitativních dat M. Sedláčekz 0/2/04 6P
FF:PGB122Současná témata výzkumu výchovy a vzdělávání K. Brücknerováz 1/1/04 5P
72 kreditů

Specializační část

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:CJVAICTAnglický jazyk pro ICT specializaci B. Allanzk 0/2/0 blokově (v komb. studiu).6 3P
FF:PGBICT01Digitální technologie ve vzdělávání J. Zounekzk 1/1/06 1Z
FF:PGBICT02Úvod do ICT J. Zounekzk 1/1/06 1P
FF:PGBICT03Didaktika a design online vzdělávání V. Něničkovázk 1/1/06 5P
FF:PGBICT04Celoživotní učení v digitálním prostředí V. Něničkovázk 1/1/06 2P
FF:PGBICT05Tvorba digitálních výukových materiálů V. Něničkovázk 1/1/06 3P
FF:PGBICT06Online výuková prostředí L. Juhaňákzk 1/1/06 2P
FF:PGBICT07Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice L. Gajzlerovázk 1/1/06 4-
FF:PGBICT08Dílna expertů L. Juhaňákz 1/1/05 5P
FF:PGBICT10Praxe J. Zounekz 0/0/80 80 hodin.7 6P
60 kreditů