FF SP24 Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
Název anglicky: Studies of pedagogy for lower and upper secondary school teachers
profesní vzdělávání, prezenční, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FF C-STPG Studium pedagogiky pro učitele

Charakteristika plánu CŽV

  • Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)
    Absolvent programu získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, nadoborové i oborové didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogických pracovníků. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe. Účastníci budou během studia vedeni k tomu, aby cíleně rozvíjeli kompetence stanovené Kompetenčním rámcem absolventů a absolventek učitelských programů. Současně budou mít vytvořené podmínky pro to, aby míru rozvoje svých kompetencí sami průběžně vyhodnocovali a v návaznosti na to si stanovovali vhodné další cíle profesního rozvoje. Konkrétní cíle jsou vázány na jednotlivé předměty, teoretické i praktické. 
  • Výstupy z učení
    Výstupy z učení odpovídají Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství. Absolvent programu tedy:

    - Rozumí vyučovanému oboru a dále se v něm rozvíjí.

    - Didakticky zprostředkovává obsah vyučovaného oboru žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami.

    -  Nastavuje cíle výuky a vede k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně. 

    - Poznává vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuje výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů. 

    - Podporuje u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení. 

    - Efektivně vede výuku a v jejím průběhu zjišťuji míru porozumění žáků a žákyň a reaguji na jejich potřeby. 

    - Reflektuje výuku a vyhodnocuje dosahování stanovených cílů

    -  Vytváří bezpečné prostředí pro učení.

    -  Vede žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci.

    - Zajišťuje vhodné uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí, kde se učení odehrává.

    - Hodnotí na základě kritérií a vede k tomu také žáky a žákyně.

    - Poskytuje a přijímá zpětnou vazbu a vede k tomu také žáky a žákyně.

    - Vede žáky a žákyně k reflexi jejich učení. 

     - Spolupracuje s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu. 

    - Spolupracuje s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň.  

    - Systematicky pracuje na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji. 

    - Odpovědně pracuje s informacemi a s digitálními nástroji, vede žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jedná v souladu s profesní etikou. 

    - Systematicky pečuje o své duševní zdraví a psychohygienu.  

  • Uplatnění absolventa
    Absolvent programu splňuje kvalifikační předpoklady pro výkon práce učitele základní či střední školy.
  • Cílová skupina
    Cílovou skupinou jsou absolventi vysokoškolského studia akreditovaného magisterského studijního programu neučitelského zaměření, který odpovídá charakteru některého z vyučovacích předmětů střední, resp. základní školy. Tímto studiem získají způsobilost vyučovat všeobecně vzdělávací nebo odborné předměty.
  • Podmínky přijetí
    Do programu mohou být přijati absolventi magisterského odborného studia (bohemistika, anglistika, romanistika či podobného) nebo studenti magisterského studia daných oborů, kteří splní kritéria přijímacího řízení stanovená pro daný akademický rok.



    Pro akademický rok 2024/2025 byla kritéria přijímacího řízení stanovena následovně:

    Pro specializaci UČJL:

    - doložení životopisu a motivačního dopisu (1. kolo přijímacího řízení)

    - ústní pohovor zaměřený na motivaci a dosavadní zkušenosti uchazeče o studium (2. kolo přijímacího řízení; kritéria: předpoklady pro studium, motivace, zkušenost s pedagogickou/výchovnou prací, ústní projev v českém jazyce)



    Pro specializace UAJL a UŠJL:

    - písemný test typu pass-fail (znalost jazyka na úrovni C1, limit 70 % bodů)

    - pohovor (rozhodující pro pořadí; kritéria: předpoklady pro studium, motivace, zkušenost s pedagogickou/výchovnou prací, ústní projev v cizím jazyce)





  • Průběh vzdělávání

    Kurz je čtyřsemestrální, přičemž po druhém semestru koná účastník postupovou zkoušku, která má podobu rozpravy nad dosavadním portfoliem účastníka kurzu.

    Studium se uskutečňuje v prezenční formě v prostorách FF MU. Praxe jsou realizovány na fakultních školách FF MU, případně na školách s uzavřenou dohodou o spolupráci při realizaci pedagogických praxí. Studium probíhá v souladu se Standardem studia pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy.
  • Podmínky ukončení
    Studium je zakončeno obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou. 



    Závěrečná písemná práce (portfolio)

    Závěrečná písemná práce je vystavěna na portfoliu, které představuje soubor materiálů a dokumentů, který zachycuje profesní vývoj studenta či studentky učitelství, jejich učení, pokroky a vize a dokládá je korespondujícími materiály z vlastní výuky i z pozorování výuky svého provázejícího učitele či své provázející učitelky. Portfolio je syceno průběžně během celého studia, přičemž kontrolním bodem jsou vždy konce semestrů, za které je stanoven minimální počet požadovaných výstupů. Portfolio sestává z pěti následujících oblastí: 

     a) Profesní sebepojetí a filozofie výuky: Popis přesvědčení, hodnot a přístupů učitele ke vzdělávání, preferovaný interakční styl, přístup k managementu chování ve třídě (strategie, které student/studentka používá k vytvoření příznivého prostředí pro učení a k efektivnímu řízení třídy), silné stránky, rozvojové cíle, inspirativní akademické či vědecké zdroje + odůvodnění 

     b) Profesní zkušenosti: 

     i) instituce, ročník, jednotlivé předměty, extrakurikulární aktivity

    ii) aktivity nad rámec praxí vedoucí k rozvoji pedagogických dovedností* 

    iii) záznamy o účasti na workshopech, seminářích, konferencích a dalších aktivitách zaměřených na rozvoji pedagogických dovedností* 

    c) Reprezentativní plány výuky a korespondující podklady: Plány vyučovací jednotky včetně jejich reflexe včetně uplatněných materiálů (3 plány za semestr s odůvodněním volby a stručnou reflexí realizace) 

    d) Strategie hodnocení: Popis metod a nástrojů, které student/studentka používá k hodnocení učení a pokroku jednotlivých žáků V každém semestru příklad hodnoceného produktu žáků, kde hodnocení přispívá k dalšímu učení žáků + odůvodnění volby 

    e) Zpětná vazba: Zpětná vazba od provázejících učitelů, žáků, didaktiků, vzájemné vrstevnické hodnocení a veškeré údaje zacílené na dopad výuky na učení žáků 

    Závěrečná práce bude vycházet z výše popsaného portfolia, jež rozšíří o dvě komponenty: 

     a) o detailní popis přípravy, realizace a evaluace vybrané tematicky spjaté vyučovací jednotky, 

     b) o písemnou reflexi zacílenou na tři vybrané kompetence a jejich rozvoj v průběhu studia; reflexe bude opřena o model ALACT, který je běžně uplatňován v průběhu studia.

    Závěrečnou prací tak účastník prokáže oborově didaktické dovednosti, jejichž evidence bude zajištěna komponentou a), a dále reflektivní dovednosti, které chápeme jako determinantu dalšího profesního rozvoje. 



    Závěrečná zkouška

    Studium bude dále zakončeno závěrečnou zkouškou, která bude probíhat komisionálně (tedy ústně v dialogu s komisí, tzn. komisionálně) a jíž se bude vždy účastnit trojice vysokoškolských vzdělavatelů tak, aby byli zastoupeni vzdělavatelé z oblasti oborové didaktiky i pedagogické propedeutiky. Komisi dále doplní pedagog z vybrané základní či střední školy, který bude osloven v závislosti na tom, aby jeho aprobace odpovídala aprobaci účastníka kurzu. Otázky pro závěrečnou zkoušku odpovídají kurikulu absolvovaných předmětů, ale budou formulovány tak, aby bylo možné při jejich zodpovídání hledat evidenci (ukotvení v pedagogické realitě) v předloženém portfoliu. 

Průchod plánem CŽV

Předměty společného základu

Student si zapisuje všechny následující předměty, ideálně v doporučeném semestru. Předměty jsou společné pro všechny aprobace (UČJL, UAJL, UŠJL).

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FF:SPG_ZPZávěrečná práce - portfolio M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0- 4
FF:SPG_ZZkZávěrečná zkouška M. Křápková Hrdličkovázk 0/0/0- 4
FF:SPGPPU001Psychologie pro učitele I K. Koros Bartošováz 0/0/0 celkem 14 vyučovacích hodin přednášek.- 1
FF:SPGPPU002Školní pedagogika Z. Šalamounovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin seminářů.- 1
FF:SPGPPU003Školní didaktika Z. Šalamounovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin seminářů.- 1
FF:SPGPPURS1Reflektivní seminář I Z. Šalamounováz 0/0/0 celkem 6 vyučovacích hodin seminářů.- 1
FF:SPGPPU004Psychologie pro učitele II K. Koros Bartošovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin přednášek.- 2
FF:SPGPPU005Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika M. Křápková Hrdličkovázk 0/0/0 celkem 16 vyučovacích hodin seminářů.- 2
FF:SPGPPU006Kompendium pro učitele Z. Šalamounováz 0/0/0 celkem 8 vyučovacích hodin seminářů.- 2
0 kreditů

Učitelství českého jazyka a literatury

Předměty si zapisují studující s aprobací české jazyk a literatura. Student dané aprobace absolvuje všechny uvedené předměty.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FF:SPGCJUDID1Didaktika českého jazyka a literatury I M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 1
FF:SPGCJUDID2Didaktika českého jazyka a literatury II M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 2
FF:SPGCJUDID3Didaktika světové literatury M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 3
FF:SPGCJUPP1Pedagogická praxe I M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 26 hodin.- 1
FF:SPGCJUPP2Pedagogická praxe II M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 44 hodin.- 2
FF:SPGCJUPP3Pedagogická praxe III M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 50 hodin.- 3
FF:SPGCJURS2Reflektivní seminář II M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.- 2
FF:SPGCJURS3Reflektivní seminář III M. Křápková Hrdličkováz 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.- 3
0 kreditů

Učitelství anglického jazyka a literatury

Předměty si zapisují studující s aprobací anglický jazyk a literatura. Student dané aprobace absolvuje všechny uvedené předměty.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FF:SPGAJUDID1Didaktika anglického jazyka I J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 1
FF:SPGAJUDID2Didaktika anglického jazyka II J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 3
FF:SPGAJUDID3Didaktika anglického jazyka III J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 3
FF:SPGAJUPP1Pedagogická praxe I J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 26 hodin.- 1
FF:SPGAJUPP2Pedagogická praxe II J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 44 hodin.- 2
FF:SPGAJUPP3Pedagogická praxe III J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 50 hodin.- 3
FF:SPGAJURS2Reflektivní seminář II J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.- 2
FF:SPGAJURS3Reflektivní seminář III J. Sedláčkováz 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.- 3
0 kreditů

Učitelství španělského jazyka a literatury

Předměty si zapisují studující s aprobací španělský jazyk a literatura. Student dané aprobace absolvuje všechny uvedené předměty.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
FF:SPGSJUDID1Didaktika španělského jazyka I M. Maláz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 1
FF:SPGSJUDID2Didaktika španělského jazyka II M. Maláz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 2
FF:SPGSJUDID3Didaktika španělského jazyka III M. Maláz 0/0/0 celkem 24 vyučovacích hodin seminářů.- 3
FF:SPGSJUPP1Pedagogická praxe I M. Maláz 0/0/0 celkem 26 hodin.- 1
FF:SPGSJUPP2Pedagogická praxe II M. Maláz 0/0/0 celkem 44 hodin.- 2
FF:SPGSJUPP3Pedagogická praxe III M. Maláz 0/0/0 celkem 50 hodin.- 3
FF:SPGSJURS2Reflektivní seminář II M. Maláz 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.- 2
FF:SPGSJURS3Reflektivní seminář III M. Maláz 0/0/0 celkem 12 vyučovacích hodin seminářů.- 3
0 kreditů