PdF:SZ6023 Výchova nadaných žáků - Informace o předmětu
SZ6023 Výchova nadaných žáků
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6023/01: Út 8:00–9:50 učebna 22, E. Trnová
SZ6023/02: Út 15:00–16:50 učebna 6, E. Trnová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6118 Učíme (se) v kruhu , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )&&(SEMESTR(1)||SEMESTR(2))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 39/48, pouze zareg.: 1/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 1/48 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Vědomosti: vymezení pojmů nadání, talent a inteligence; modely nadání; psychologická podstata nadání; projevy nadání a druhy nadání; charakteristika nadaných dětí, aktuální typologie nadaných žáků; charakteristika nadaných žáků, mýty o nadání; rozdíl mezi nadaným a chytrým žákem; latentní nadání a underachievment.
Dovednosti: aplikovat vhodné metody pro výchovu nadaných, sestavit vhodný program pro výchovu nadaných, diagnostikovat projevy nadání, rozpoznat nadané a chytré dítě.
Postoje: akceptovat odlišnosti projevů chování nadaných, osvojit si hodnoty objektivity a spravedlnosti v hodnocení chování nadaných žáků. - Výstupy z učení
- Výstupy: • Student chápe podstatu nadání. • Student dokáže identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik. • Student vybere a implikuje metody vhodné pro rozvoj nadaných žáků do výuky. • Student aplikuje při práci s nadanými aspekt individualizace a diferenciace ve vzdělávání. • Student aplikuje individuální přístup při hodnocení nadaných žáků. • Student je schopen vytvořit výukové materiály pro nadané.
- Osnova
- Sylabus seminářů (po týdnech): 1. – 2. Úvod – základní pojmy; psychologická podstata nadání – základní linie úvah o nadání; nadání – talent; typy inteligence a vztah inteligence a nadání; modely nadání jako východisko pohledů na edukaci nadaných žáků. 3. - 4. Diagnostika nadání – nominace, identifikace a diagnostika nadaného žáka; projevy nadání; aktuální typologie nadaných žáků; charakteristika nadaných žáků, mýty o nadání; rozdíl mezi nadaným a chytrým žákem. 5. Zákonné normy pro vzdělávání nadaných – zákonný rámec pro vzdělávání nadaných; péče o nadané v RVP; úpravy vzdělávání pro nadané žáky. 6. Nadaní jako jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami – implementace aspektu individualizace a diferenciace do vzdělávání nadaných; role učitele při integraci/inkluzi nadaných žáků do školní třídy; tvorba individuálního studijního plánu; dvojí výjimečnost. 7. Rozvoj nadaných žáků – problematika latentního nadání; underachievment jako nebezpečí omezení rozvoje nadaných; strategie vhodné pro rozvoj nadání. 8. -9. Speciální metody rozvoje nadání - akcelerace a obohacení – jejich výhody a nevýhody, doporučení pro jejich použití, návrhy konkrétních materiálů pro obohacení. 10. Motivace nadaných žáků - motivace jako součást modelů nadání, problematika motivování nadaných; strategie motivování nadaných; jak hodnotit nadaného žáka. 11. Základní způsoby práce s nadanými žáky - model logické struktury edukačního procesu pro nadaného žáka; výuka nadaných a řešení jejich vzdělávacích problémů; vytváření materiálů pro výuku nadaných žáků. 12. Spolupráce učitele s rodinou nadaného žáka - rodinné prostředí nadaných žáků; specifika komunikace učitele s nadanými žáky a jejich rodiči; sociální a emocionální přizpůsobivost nadaných.
- Literatura
- povinná literatura
- PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁ. Kontakt s nadáním jako jedna z důležitých proměnných ovlivňujících postoj pedagogů a rodičů k mimořádně nadaným žáků a k jejich vzdělávání. Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2009, LVIV, č. 1, s. 38-53, 15 s. ISSN 0031-3815. info
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Nadaní jako předmět výzkumu a vzdělávání na MU Brno. 128.klinicko-psychologický den, přednáška. 2005. URL info
- doporučená literatura
- Freeman, J. (1998). Educating the very able: Current international research. London: Stationery Office.
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 216 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-990-3. URL info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 166 s. ISBN 978-80-210-5014-3. info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Nadaný? Vždyť neumí číst ani počítat! Psychologie DNES. Praha: Portál, 2010, roč. 16, č. 6, s. 57-59. ISSN 1212-9607. info
- PORTEŠOVÁ, Šárka a Jana ČIHOUNKOVÁ. Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method. In From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood. Praha: The center of giftedness, 2008, s. 108-119. ISBN 978-80-7387-172-7. info
- LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa : jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris, 2001, 394 s. ISBN 8088778328. info
- Výukové metody
- Výuka bude založena na teoretické přípravě propojené s případovými studiemi nadaných žáků a vhodnými videi.
- Metody hodnocení
- Poskytování zpětné vazby na hodinách, vypracování zadaných úkolů a vypracování a obhajoba seminární práce dle instrukcí v IS MU.
- Informace učitele
- Předmět bude vyučován pouze pokud počet studentů bude 12 a více. Maximum studentů je 20.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2024/SZ6023/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6118 Učíme (se) v kruhu
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SZ6023