2.1 Ke kořenům výchovy spojené s volným časem

Michal Kaplánek, Ivo Jirásek

Obsah kapitoly


Rozcestník lekce

Časová náročnost

Studium této kapitoly vyžaduje určité soustředění na text filosofického charakteru. Proto si její samotné prostudování (pozorná četba s případnými poznámkami) vyžádá 120 minut. K diskuzím a osobní reflexi, která umožní hlubší pochopení, je ovšem nutné vynaložit minimálně stejně času, tedy další dvě hodiny.

Výstupy učení

Cílem kapitoly je poskytnout studentům teoretické základy pro pochopení pojmu „volný čas“, ale také pro rozlišení různých pojetí pedagogiky volného času.

Struktura a organizace textu

Kapitola je rozvržena do tří částí. První část je věnována pojetí času z historicko-filosofického hlediska. Druhá část umožní studujícím pochopit, proč mluvíme o „volném čase“, co tím myslíme, a jaký je rozdíl mezi volným časem a „scholé“. Na tuto část navazuje část třetí, která pojednává o pedagogice volného času a jejích různých pojetích.