2.1 Ke kořenům výchovy spojené s volným časem
Michal Kaplánek, Ivo Jirásek
Obsah kapitoly
Rozcestník lekce
Časová náročnost
Studium této kapitoly vyžaduje určité soustředění na text filosofického charakteru. Proto si její samotné prostudování (pozorná četba s případnými poznámkami) vyžádá 120 minut. K diskuzím a osobní reflexi, která umožní hlubší pochopení, je ovšem nutné vynaložit minimálně stejně času, tedy další dvě hodiny.
Výstupy učení
Cílem kapitoly je poskytnout studentům teoretické základy pro pochopení pojmu „volný čas“, ale také pro rozlišení různých pojetí pedagogiky volného času.
Struktura a organizace textu
Kapitola je rozvržena do tří částí. První část je věnována pojetí času z historicko-filosofického hlediska. Druhá část umožní studujícím pochopit, proč mluvíme o „volném čase“, co tím myslíme, a jaký je rozdíl mezi volným časem a „scholé“. Na tuto část navazuje část třetí, která pojednává o pedagogice volného času a jejích různých pojetích.