Funkce a smysl institucí ve volném čase
Richard Macků
Obsah kapitoly
Rozcestník lekce
Časová náročnost
Čas potřebný ke studiu je 60 minut, čas potřebný k vyřešení úkolu a prodiskutování témat je rovněž 60 minut. Celkem 120 minut.
Výstupy učení
Na konci této kapitoly budete umět popsat systém organizací věnujících se volnému času dětí a mládeže. Dokážete odlišit rozdíl v charakteru činnosti školských organizací od činnosti organizací neziskových, popř. komerčních.
Z předchozích kapitol bychom již měli rozumět významu volného času a chápat potenciál edukativního působení ve volném čase stejně jako bychom měli rozumět potřebě vést účastníky volnočasových aktivit tak, aby sami byli schopni zacházet zodpovědně se svým (nejen) volným časem.
Charakter volnočasové aktivity podstatným způsobem ovlivňuje, zdali jde o individuální, nebo tzv. institucionalizovanou formu trávení volného času. Popsaného cíle, tedy zodpovědně zacházet se svým časem, může pedagog dosáhnout v rámci činností uskutečňovaných v jednotlivých volnočasových institucích, realizovat jej pak lze přirozeně skrze vlastní volnočasové činnosti každého z nás.
Institucí v tomto textu dále rozumějme zavedenou organizaci, která se věnuje výchově a vzdělávání. Má-li to být instituce volnočasová, pak musí alespoň část své činnosti soustředit na výchovu a vzdělávání ve volném čase nebo se snaží volnočasové návyky jakýmkoliv jiným způsobem kultivovat. Takové vymezení je velmi široké, ve své podstatě by do něho spadala charakterově zcela odlišná zařízení – všechny sportovní kluby, nízkoprahová centra, ale možná i televizní, streamovací či rozhlasové společnosti, nebo provozovatelé sociálních sítí. Proto náš výběr, snad trochu subjektivně, zúžíme. Zaměříme se na ty instituce, v nichž alespoň občas nachází své uplatnění pedagog volného času či vychovatel: v prvé řadě jsou to tedy školská zařízení, u nichž se kvalifikační nároky na zaměstnance řídí Zákonem o pedagogických pracovnících (563/2004 Sb.), zařízení sociálních služeb, dále nestátní neziskové organizace, církevní organizace a konečně také komerční zařízení. Právě v poslední jmenované kategorii bude náš výběr subjektivní – lze si představit, že lecjaká komerční firma může vypsat pozici pedagoga volného času (např. jako člověka, který pečuje o děti zaměstnanců) – zpracovat úplný nebo aspoň vypovídající přehled těchto pozic je však takřka nemožné.