Zkušenostně reflektivní učení v teorii a praxi

Markéta Košatková

Obsah kapitoly


Rozcestník lekce

Časová náročnost

Čas potřebný k prostudování této kapitoly je zhruba 110 minut.

  • Čas potřebný k prostudování textu: 70 minut
  • Čas na vypracování úkolů: 20 minut
  • Čas na zamyšlení se k tématu: 20 minut

Výstupy učení

  • Na konci této kapitoly budete umět pojmenovat klíčové principy zkušenostně reflektivního učení (dále jen ZRU).
  • Po prostudování budete schopni definovat roli sebezkušenosti v osobnostním rozvoji.
  • Dále se budete orientovat v základních teoriích učení včetně jejich hlavních představitelů.
  • V neposlední řadě budete schopni popsat fáze reflektivního procesu.

Na úvod

Předchozí kapitoly vás seznámily s výchovou ve volném čase v obecném rámci. Nyní se pokusíme podívat na fenomén vzdělávání ve volném čase optikou zkušenostně reflektivního učení, kterému se dostává v poslední době stále více pozornosti. Tato pozornost je zčásti způsobena nestálým uchopováním tohoto přístupu, které se nepřetržitě krystalizuje a rozrůzňuje v souvislosti s tím, kdo o něm mluví a proč. Autoři publikace Krajinou zkušenostně reflektivního učení přirovnávají ono neuchopení k dobrodružné cestě krajinou, která je místy přelidněna, jinde naopak pusta a zcela zapomenuta. Tuto cestu se jako první rozhodl prošlápnout John Dewey, jehož stopy následně mnohem pečlivěji následoval David Kolb. Oba tak přinesli myšlenkové základy ZRU, které jsou dále rozvíjeny, upravovány a jinými „cestovateli“ možná i odmítány. Pojďme se nyní společně vydat na onu cestu lemovanou zážitky, učením a reflexí.

Klíčová slova:

Sebezkušenost, zkušenostně reflektivní učení (ZRU), prožívání, zážitek, zkušenost, reflexe, učení, konstruktivismus, sociální teorie učení, John Dewey, David Kolb, C. Lewin, David Schön, Ch. Argyris.