Zkušenostně reflektivní učení v teorii a praxi
Markéta Košatková
Obsah kapitoly
3.1.4 Současná pojetí ZRU
V současnosti můžeme čerpat řadu zkušeností se ZRU v zahraničí. Přestože v této oblasti panuje velká terminologická nejednotnost (srov. Experiental learning, Experiantal Education, Zkušenostní učení v přírodě, Outdoor Education, Zážitková pedagogika, Výchova prožitkem, Adventure Therapy, aj.) obecné principy tohoto učení se využívají pro podporu pozitivního sebepojetí a sebehodnocení s nejrůznějšími cílovými skupinami. Učení často bývá dáváno do kontextu s prostředím, jako s tím pracuje např. pojetí K. Hahna. Ten se zaměřuje na propojenost s přírodním prostředím. V návaznosti na různé směry a pojetí vznikají i mezinárodní organizace (např. Project Adventure – realizace programů s principy ZRU ve výchovně vzdělávacích organizacích; Outward Bound – jejímž následovatelem v českém kontextu je Prázdninová škola Lipnice. Organizace pořádá outdoorové programy zaměřené na osobnostní rozvoj).
ZRU lze uplatňovat v mnoha směrech a oborech. V kontextu vzdělávání lze využít principu tohoto učení např. v multikulturní výchově (př. zpracovávání zkušenosti s diverzitou); environmentální výchově (př. ZRU jako nástroj rozvoje kompetencí řešit problémy a konflikty v životním prostředí); osobnostně sociální výchově (př. sebepoznání, sebepojetí, seberegulace, mezilidské vztahy, komunikace, hodnoty, postoje, řešení problémů); dramatické výchově či neformálním vzdělávání.
Shrnutí ZRU jsme zpracovali v rámci tzv. mind map (myšlenkové mapy). Ta nám může pomoci strukturovat a vizualizovat vyloženou látku. Náš model však není zdaleka vyčerpávající, což může být incentivou (pobídkou) pro vás k jeho doplnění.

Zkuste si vytvořit vlastní myšlenkovou mapu zkušenostně reflektivního učení, kterou můžete jinak strukturovat a obohatit o další souvztažné pojmy.
Úkol k zamyšlení:
- Vymyslete vlastní metaforu, která bude charakterizovat vaše pojetí zpracovávání zážitků.
- Zkuste se zamyslet nad tvrzením: „Chybami se člověk učí“. Jak takový proces učení z chyb vypadá? Jaká je jeho obecná charakteristika? Co by měl splňovat? Jak toto rčení využíváte ve vaší praxi?