Hra ve filosofickém myšlení
Ivo Jirásek, Michal Kaplánek
Obsah kapitoly
Rozcestník lekce
Časová náročnost
Za dvě hodiny byste měli téma zvládnout. Pokud jste přístupni hlubšímu přemýšlení a bohatší konverzaci, připočítejte si půlhodinu navíc.
Výstupy učení
Kapitola vás provede tématem, které se zdá být zcela známé z vlastních zkušeností, tématem hry. Při jejím studiu však zjistíte, že hra, tak uvolněně prožívaná, je velkým tématem filosofického myšlení. A po seznámení s touto kapitolou budete moci popsat a vysvětlit definici hry, jak ji v souvislosti s dějinami kultury podal holandský filosof a historik Johan Huizinga. Budete tedy rozumět konstitutivním prvkům hry, aspektům, které hru činí hrou. Budete také schopni vnímat rozdíl mezi praktickým tříděním her pro konkrétní pedagogické využití, jak je zavedl Miloš Zapletal, a mezi filosofickým a kulturologickým pojetím různých typů her, které popsal francouzský antropolog Roger Caillois. Porozumíte rovněž vztahu hry a jazyka v pojetí zakladatele filosofie jazyka Ludwiga Wittgensteina. A závěrem vstoupíte do filosoficky nejobtížnějšího tématu, do paralely hry a světa v pojetí fenomenologa Eugena Finka a s oporou o Aristotelovo pojetí možnosti a skutečnosti byste měli být schopni aplikovat teorii možných světů rovněž na fenomén hry.