Tým, týmová spolupráce a dynamika skupiny
Petr Soják
Obsah kapitoly
Rozcestník lekce
Časová náročnost
Čas potřebný ke studiu je 120 minut. Opakování a vypracování úkolů 60 minut.
Výstupy učení
Na konci této kapitoly budete umět popsat a vysvětlit základní významy, principy a charakteristiky tři pojmů, a to: Tým, Týmová spolupráce a Dynamika skupiny. Výklad těchto pojmů je zaměřen na souvislosti s oblastí pedagogiky volného času a zkušenostního učení.
Úvodní citát
„Úkol je snadný, když namáhavou práci dělá více lidí.‘‘
Homér
Žijeme v době, kdy jsou v různých ohledech skloňována slova jako zaměření na výkon, individualizace, efektivita, vedle toho kompetice, kooperace, teamspirit, komunikace aj. Zároveň málokdo v „civilizovaném“ světě v tomto duchu přemýšlí ve smyslu nutnosti přežití a zajištění potravy, pokud se nepřihlásí do soutěží survival či aktivně nevyhledává místa, kdy vyráží za dobrodružstvím a vystavování se hranicím své zóny komfortu, nebo se ocitne tváří v tvář nějaké válečné situaci či přírodní katastrofě.
Vyjdeme-li z premisy, že člověk je od svého zrození tvor společenský toužící po pozornosti, lze i předpokládat, že společnost (obvykle aktivně) také v životě vyhledává, nebo je jeho snahou být její součástí v různých societách, nejen těch, do kterých se narodí, ale které i sám utváří nejen na profesní úrovni. Život ve společnosti a společenství však přináší určité hranice, normy a pravidla. Týmová práce a spolupráce zcela logicky podléhá také určitým pravidlům, bez kterých by nemohla fungovat, navíc pokud chceme mluvit např. o efektivitě, kterou bychom si přáli, aby naplňovala v rámci týmu/skupiny, ke které vnímáme nějakou sounáležitost. Lze nastínit, změřit efektivitu? Co znamená v realitě synergie týmu, o které se tak často v týmové kooperaci mluví? Jak se vyvíjí dynamika skupiny v závislosti na vývoji společnosti/kultury, v rámci různých generačních vlivů? Může být práce efektivní, jen pokud si umí členové týmu naslouchat? Možná k těmto tématům, jako jsou efektivní tým, adekvátní skupinová dynamika, zdravý vývoj týmu/skupiny, aj. najdeme více otázek než odpovědí. A stejně tak jako se neustále vyvíjí, mění společnost, vyvíjí se zcela logicky i parametry fungování týmu na různých úrovních, platformách a ve vztahu k různým potřebám, cílům atd.
Bezesporu se tomuto tématu věnovalo a věnuje mnoho autorů z profesní i akademické sféry. I my jsme se tématu Tým a skupinová dynamika věnovali v jedné z kapitol v publikaci Soják, P. a kol. (2014).
V této e-publikaci se tedy pokusíme navázat na některé (nejen námi již popisované a komentované) jevy z oblasti týmu a týmové spolupráce v jakémsi nástinu a pojetí vybraných teorií, mýtů a forem nebezpečí, a to u čtyř pojmů – tým, spolupráce, synergie a skupinová dynamika.
Zároveň v duchu této publikace se zde budeme věnovat těmto pojmům zejména v takové úvahové specifikaci, která koresponduje s tím, co se snažíme našim studentům v oboru Sociální pedagogika a volný čas předat do jejich budoucí profesní sféry tak, aby v ní dokázali uplatnit nabytou praktickou zkušenost, ke které jsou vedeni, a také je dokázali propojit i s nabízenými teoretické základy. Ty pak v rámci absolvované praxe nestojí jen na prožitku, pocitu a dojmu, ale i na reflektované zkušenosti v návaznosti na teoretické základy a koncepce nejen těchto vybraných pojmů.