Výchovný koncept a koncepce
Jiří Němec
Obsah kapitoly
Rozcestník lekce
Časová náročnost
Čas potřebný ke studiu jsou dvě hodiny. Opakování a vypracování úkolů tři hodiny.
Výstupy učení
Na konci této kapitoly budete umět popsat a vysvětlit podstatu pedagogického konceptu, zejména s ohledem na jeho význam a strukturu. Na konkrétním příkladu budete schopni vysvětlit, jak se hodnoty promítají do výchovného systému (koncepce), a to celé budete umět doložit na konkrétních příkladech existujících výchovných koncepcí. Závěrem pak prokážete schopnost vytvářet vlastní návrhy pedagogických konceptů tím, že do připravené struktury navrhnete vlastní obsah a představíte svoji, pokud možno originální, výchovnou koncepci (zařízení, školy, instituce, programu) pro oblast, ve které působíte nebe chcete působit.
Pasáček ovcí a vychovatel
Když začínám s výukou předmětu výchova ve volném čase a je odpoledne, nechám studující nahlédnout z okna na zahradu školní družiny, aby měli představu, co je to „pasení dětí“. Odpoledne se rozlétnou dveře, děti se vyhrnou ze školní budovy a dle přízně počasí začínají běhat po zahradě. Některé si hrají, jiné devastují zbytky školního inventáře, a proto jsou občas okřiknuty hlasem z nedalekého shluku vychovatelek/vychovatelů. Probíhá něco, co bychom s trochou nadsázky mohli označit jako pasení ovcí. Ovčák přivedl ovce na pastvu a ponechává je volně pást, ale když se rozběhnou příliš daleko, povolá ovčáckého psa, aby je zahnal zase zpět. Rád a zcela provokativně dávám tuto metaforu do hry, abychom následně diskutovali o tom, zda a případně jak má takový pasáček blízko k poslání vychovatele. Co myslíte vy?
Představení své školy, instituce, sdružení
Představte si, že pracujete v instituci, která se věnuje výchově a vzdělávání dětí různého věku. Může se jednat též o občanské sdružení, školu hlásící se k hlavnímu vzdělávacímu proudu či školu alternativní. Nebo jste si založili svoji vlastní organizaci a věnujete se rozvoji volnočasových aktivit? Nemusí se nutně jednat o nereálnou situaci, mnozí z vás jistě pracují v některém z typu zařízení. Nyní k vám přijede zahraniční delegace pedagogů a bude se chtít inspirovat dobrou praxí, díky které je vaše instituce věhlasná. Zkuste si zformulovat osnovu cca 3–5 bodů, o kterých byste na úvod, než jim zařízení ukážete v praxi, chtěli promluvit. Co by obsahovaly ony důležité body? Zkuste se cca pět minut zamyslet, než budete pokračovat v četbě dále.