1.1 Úvod do pedagogiky volného času
Jiří Němec
Obsah kapitoly
Rozcestník lekce
Časová náročnost
Čas potřebný ke studiu je 45 minut. Opakování a vypracování úkolů 45 min.
Výstupy učení
Na konci této kapitoly budete umět popsat, vysvětlit a komparovat význam výchovy ve volném čase z hlediska pedagogických kategorií a významu školního vzdělávání.
Úvodní citát
„Přišel jsem k vám, Tapine, jako velmi špatný člověk. Nezůstal jsem jím, snažil jsem se oprostit se od toho všeho dřívějšího, co mě špatným dělalo. Jestli jsem se změnil, udělali jste tu změnu ve mně vy!“
Jaroslav Foglar, Pod junáckou vlajkou
Úvodní citát jsem vybral z knihy, ve které Jaroslav Foglar mistrně popisuje, jak se z obyčejného hocha Mirka, který se dříve toulal s partou po ulicích města a vstoupil do skautského oddílu pod záminkou, aby ukradl stan pro svoji partu, stal „nový“ mravně uvědomělý člen oddílu. Foglar nám přibližuje pozvolnou osobnostní proměnu mladého člověka, jeho hodnot, uvažování, zájmů, vztahů apod. Ukazuje nám, jaký vliv může mít dobře vedený oddíl – sociální skupina a klima v ní, jakou sílu má dobrá parta kamarádů a přirozená autorita vedoucího, co všechno můžeme změnit prostřednictvím vnitřní motivace, nebo velmi dobře promyšlených her. Pokud si přečtete doporučovanou knihu, pochopíte snázeji, co tímto úvodem chceme říct.
Pedagogika volného času (dříve též označována jako mimoškolní výchova) je zajímavou disciplínou, která se rozvíjí v akademickém prostředí, (zabývá se teoretickými koncepty výchovy ve volném čase, např. v kontextu historických a filozofických přístupů, reflektuje nové poznatky z kognitivní a sociální psychologie, rozvíjí škálu výchovných metod a prostředků, zejména her a vzdělávacích programů v oblasti neformálního vzdělávání, koncipuje animační programy apod.), objasňuje však také praktické výchovné strategie, metodiky mnoha rozmanitých činností.