Průchod plánem CŽV
profesní vzdělávání, prezenční, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF C-ZSSS Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
Charakteristika plánu CŽV
- Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)Jedná se o 4-semestrové vzdělávání, jehož cílem je získání kvalifikace učitele všeobecně vzdělávacích předmětů na 2. stupni ZŠ a SŠ.
- Cílová skupinaCílovou skupinou jsou absolventi magisterského odborného studia, kteří si chtějí doplnit učitelskou kvalifikaci jednoho z nabízených všeobecně vzdělávacích předmětů, a to anglický jazyk, biologie, český jazyk, dějepis, francouzský jazyk, fyzika, zeměpis, hudební výchova, chemie, matematika, německý jazyk, občanská výchova/základy společenských věd, ruský jazyk, technická a informační výchova, výtvarná výchova, výchova ke zdraví. Absolvované odborné studium musí zvolenému předmětu obsahově odpovídat.
- Výstupy z učeníÚčastníci získají znalostí a dovedností v oblasti pedagogiky, oborové didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí učitelské kvalifikace a které umožní absolventům kvalifikovaný výkon učitelské profese.
- Uplatnění absolventaAbsolvent získá učitelskou kvalifikaci v souladu s ustanovením § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
- Podmínky přijetíUkončené vysokoškolské magisterské odborné studium v oborech, které odpovídají charakteru všeobecně vzdělávacích předmětů vyučovaných na 2. st. ZŠ nebo SŠ, a to anglický jazyk, biologie, český jazyk, dějepis, francouzský jazyk, fyzika, zeměpis, hudební výchova, chemie, matematika, německý jazyk, občanská výchova/základy společenských věd, ruský jazyk, technická a informační výchova, výtvarná výchova, výchova ke zdraví.
- Průběh vzdělávání
Účastník musí absolvovat stanovené povinné předměty, jejichž celkový rozsah je 300 vyučovacích hodin, a to 150 hodin teoretické výchovy a 150 hodin reflektované učitelské praxe na ZŠ nebo SŠ.
Předměty jsou zveřejněné zde.
V každém předmětu plní stanovené požadavky, které jsou součástí sylabu každého předmětu (účast ve výuce, absolvování předepsaných povinností), a ukončí ho složením zkoušky, kolokvia nebo získáním zápočtu.
Součástí praxe je reflexe praxe ve škole (30 hodin) a skupinová reflexe praxe v reflektivním semináři (36 hodin). Účastníci, kteří jsou současně zaměstnáni jako učitelé, mohou absolvovat max. 50 hodin této praxe na škole, kde jsou zaměstnáni. Zbývající část praxe musí být absolvována na škole jiné.
Podrobné informace o průběhu vzdělávání a praxi jsou zveřejněné na https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/o-studiu/celozivotni/studium-od-r-2024 a https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/czv-praxe/studium-od-2024.
- Podmínky ukončeníVzdělávání je ukončeno složením závěrečné zkoušky vč. obhajoby závěrečné práce.
Závěrečná zkouška se skládá z předmětů:
- Oborová didaktika
- Pedagogika a psychologie
- Závěrečná práce
Průchod plánem CŽV
Předměty CŽV
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | |
PdF:SZc0001 | Úvod do studia | z | 1 | 1 | |
PdF:SZc0002 | Osobnost učitele | k | 2 | 1 | |
PdF:SZc0003 | Praxe a reflexe praxe ve škole 1 | z | 5 | 1 | |
PdF:SZc0004 | Reflexe praxe mimo školu 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0005 | Osobnost žáka ve škole z psychologické perspektivy, psychohygiena učitele | zk | 3 | 1 | |
PdF:SZc0006 | Rozvoj profesních kompetencí k sebehodnocení a plánování svého rozvoje | k | 3 | 1 | |
PdF:SZc0007 | Metodický seminář k závěrečné práci | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0008 | Plánování a vedení výuky | zk | 5 | 2 | |
PdF:SZc0009 | Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků | z | 2 | 2 | |
PdF:SZc0010 | Psychologické aspekty procesu učení ve třídě | z | 2 | 2 | |
PdF:SZc0011 | Praxe a reflexe praxe ve škole 2 | z | 5 | 2 | |
PdF:SZc0012 | Reflexe praxe mimo školu 2 | z | 2 | 2 | |
PdF:SZc0013 | Rozvoj profesních kompetencí k plánování, vedení a hodnocení výuky | k | 3 | 2 | |
PdF:SZc0014 | Poznávání potřeb žáků jako východisko pro diferenciaci a individualizaci výuky | k | 4 | 3 | |
PdF:SZc0015 | Výchovné postupy | z | 2 | 3 | |
PdF:SZc0016 | Psychologické aspekty komunikace s aktéry výchovně vzdělávacího procesu | z | 2 | 3 | |
PdF:SZc0017 | Praxe a reflexe praxe ve škole 3 | z | 3 | 3 | |
PdF:SZc0018 | Reflexe praxe mimo školu 3 | z | 2 | 3 | |
PdF:SZc0019 | Rozvoj profesních kompetencí k poznávání žáků a podpoře jejich učení | k | 3 | 3 | |
PdF:SZc0020 | Pedagogická komunikace | z | 2 | 4 | |
PdF:SZc0021 | Škola a rodina | k | 3 | 4 | |
PdF:SZc0022 | Vedení školy a třídy | z | 3 | 4 | |
PdF:SZc0023 | Rozvoj profesních kompetencí k efektivní komunikaci a spolupráci s rodiči a širší komunitou školy | k | 3 | 4 | |
PdF:SZc0024 | Praxe a reflexe praxe ve škole 4 | z | 3 | 4 | |
PdF:SZc0025 | Reflexe praxe mimo školu 4 | z | 2 | 4 | |
PdF:SZc0026 | Závěrečná práce | z | 10 | 4 | |
79 kreditů |
Povinně-volitelné předměty (1. semestr)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | |
PdF:SZc0027 | Oborová didaktika anglického jazyka a literatury 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0030 | Oborová didaktika biologie 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0033 | Oborová didaktika českého jazyka a literatury 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0036 | Oborová didaktika dějepisu 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0039 | Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0042 | Oborová didaktika fyziky 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0045 | Oborová didaktika geografie 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0048 | Oborová didaktika hudební výchovy 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0051 | Oborová didaktika chemie 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0054 | Oborová didaktika informatiky 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0057 | Oborová didaktika matematiky 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0060 | Oborová didaktika německého jazyka a literatury 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0063 | Oborová didaktika občanské výchovy 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0066 | Oborová didaktika ruského jazyka a literatury 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0069 | Oborová didaktika výchovy ke zdraví 1 | z | 2 | 1 | |
PdF:SZc0072 | Oborová didaktika výtvarné výchovy 1 | z | 2 | 1 | |
32 kreditů |
Povinně-volitelné předměty (2. semestr)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | |
PdF:SZc0028 | Oborová didaktika anglického jazyka a literatury 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0031 | Oborová didaktika biologie 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0034 | Oborová didaktika českého jazyka a literatury 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0037 | Oborová didaktika dějepisu 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0040 | Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0043 | Oborová didaktika fyziky 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0046 | Oborová didaktika geografie 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0049 | Oborová didaktika hudební výchovy 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0052 | Oborová didaktika chemie 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0055 | Oborová didaktika informatiky 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0058 | Oborová didaktika matematiky 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0061 | Oborová didaktika německého jazyka a literatury 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0064 | Oborová didaktika občanské výchovy 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0067 | Oborová didaktika ruského jazyka a literatury 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0070 | Oborová didaktika výchovy ke zdraví 2 | z | 3 | 2 | |
PdF:SZc0073 | Oborová didaktika výtvarné výchovy 2 | z | 3 | 2 | |
48 kreditů |
Povinně-volitelné předměty (3. semestr)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | |
PdF:SZc0029 | Oborová didaktika anglického jazyka a literatury 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0032 | Oborová didaktika biologie 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0035 | Oborová didaktika českého jazyka a literatury 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0038 | Oborová didaktika dějepisu 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0041 | Oborová didaktika francouzského jazyka a literatury 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0044 | Oborová didaktika fyziky 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0047 | Oborová didaktika geografie 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0050 | Oborová didaktika hudební výchovy 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0053 | Oborová didaktika chemie 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0056 | Oborová didaktika informatiky 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0059 | Oborová didaktika matematiky 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0062 | Oborová didaktika německého jazyka a literatury 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0065 | Oborová didaktika občanské výchovy 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0068 | Oborová didaktika ruského jazyka a literatury 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0071 | Oborová didaktika výchovy ke zdraví 3 | zk | 4 | 3 | |
PdF:SZc0074 | Oborová didaktika výtvarné výchovy 3 | zk | 4 | 3 | |
64 kreditů |